Iedereen heeft het thuis: wifi. Maar soms werkt wifi ineens niet meer. Om onverklaarbare reden, zo lijkt het. Want de internetverbinding via wifi heeft namelijk altijd probleemloos gewerkt. Totdat u die nieuwe smartphone, die nieuwe tablet-pc, die nieuwe laptop of die nieuwe Wi-Fi printer ging gebruiken.
Bevindt u zich in een vergelijkbare situatie? Dan volgt hier een mogelijke oplossing waar bijna niemand aan denkt.
Wat u over uw draadloos netwerk moet weten
Wanneer u draadloos aan het internetten bent met uw smartphone, tablet-pc of laptop, of draadloos iets print, dan doet u dat via het draadloos netwerk waarover u in huis beschikt.
Wist u niet dat u een draadloos netwerk in huis hebt?
Zo vreemd is dat niet. Want of u nu Ziggo, KPN of UPC als internetprovider hebt, het maakt niet uit. Bijna niemand vertelt u namelijk dat u thuis beschikt over zowel een bedraad netwerk als ook over een draadloos netwerk. Zelfs wanneer u, om te internetten, alleen maar het apparaat gebruikt dat u van uw internetprovider hebt gekregen toen u klant werd.
Wat u in alle gevallen in huis hebt is: een apparaat waarin een internet modem en een router zijn ondergebracht. Waarbij tevens de mogelijkheid is ingebouwd om draadloos via wifi verbinding te maken met het apparaat.
Dat u uw computer en laptop ook via een 'ouderwetse' netwerkkabel met dit apparaat kunt verbinden, zult u in de meeste handleidingen bij dergelijke apparaten tevens nauwelijks kunnen lezen. Maar het kan wel.
En wist u dat u de snelste, veiligste en meest betrouwbare verbinding met uw internet modem en router nog steeds maakt met zo'n 'ouderwetse' netwerkkabel?
En dat u voor CAT 5-e netwerkkabel vaak nog geen eens 1 Euro per meter betaalt!
Maar goed wifi, ofwel Wi-Fi zoals de originele benaming van uw draadloze netwerk luidt, is de populairste manier om computers, en andere apparaten zoals smartphones, tablets en printers, met elkaar en met internet te verbinden. Vandaar dan ook dat de meeste aandacht doorgaans uitgaat naar deze draadloze verbinding met internet.
Apparaten die door middel van Wi-Fi met elkaar en met internet verbonden worden, communiceren met elkaar via de zogenaamde 802.11 standaard van de IEEE (Institute for Electrical and Electronic Engineers).
Elk apparaat dat aan die standaard voldoet, kan communiceren met een ander apparaat dat aan diezelfde standaard voldoet.
Waar het soms misgaat met Wi-Fi
Recente apparaten werken veelal via de 802.11n/ac standaard. Oudere apparaten doorgaans nog met de 802.11g standaard. Of misschien zelfs nog wel met 802.11b.
Op zich hoeft het helemaal geen probleem te zijn, wanneer uw apparaten nog via verouderde Wi-Fi standaarden communiceren. Want veel modem / routers ondersteunen alle Wi-Fi standaarden zonder problemen.
Totdat u nieuwe apparaten die via 802.11n/ac communiceren, samen gaat gebruiken met apparaten die nog gebruik maken van de oudere standaarden. Dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat u met uw nieuwe apparaten zonder problemen draadloos kunt internetten, terwijl u met uw oude apparaten geen draadloze verbinding meer kunt krijgen. Tenzij u uw internet modem / router opnieuw opstart.
In dat geval staat uw modem / router hoogstwaarschijnlijk ingesteld op mixed modus. Een modus waarbij het apparaat automatisch switcht tussen de verschillende Wi-Fi standaarden, wanneer apparaten daarom vragen.
En precies dat kan ervoor zorgen dat de draadloze verbinding met uw oudere apparaten wegvalt, zodra u met uw nieuwe apparaat dat de 802.11n/ac standaard ondersteunt verbinding maakt.
De reden waarom wifi soms ineens niet goed meer werkt kan een ogenschijnlijk onverklaarbare reden hebben. Zeker wanneer u altijd zonder problemen van uw draadloos netwerk en draadloze internetverbinding gebruik hebt kunnen maken.
Waar het zeker misgaat!
Een modem router van een provider is meestal geen wonder apparaat, hij doet waar die voor gemaakt is, vebinding leggen. Gaar het over Wi-Fi signaal dan zijn ze eigenlijk alleen maar geschikt voor dichtbij / rondom in de huiskamer gebruik. Als het Wi-Fi signaal de eerste verdiepingsvloer / door de buitenmuur het terras haalt is dat meegenomen maar daar gaat het vaak al mis. Meestal monteren de technici van de provider ook het modem nog in de buurt van het zg. ISRA punt (waar de kabel de woning / bedrijfpand) binnekomt. Dit is eigenlijk nooit de juiste plaats voor het uitzenden van een Wi-Fi sinaal. Het Wi-Fi signaal ondervind ook nog eens veel last van opstakels als muren (zeker met betonijzer er in) electronische apparaten (zet er een werkende magnetron tussen en het signaal is weg) inferieure Wi-Fi extenders, 220 volt versterkers, andere apparatuur op de 2,4 Ghz band, buren met Wi-Fi sinalen op dezelfde kanalen als bij u. Tevens zien wij steeds vaker dat er allerlei apparaten extra worden aangesloten om het Wi-Fi sinaal te versterken / te verlengen. Meestal heeft dit een averechts effect.
Kan het beter?
Gelukkig wel. Er bestaan inmiddels Wi-Fi systemen die wel voldoende dekking geven in / om het huis. Ook systemen die gekoppeld worden (zg. seamless roaming) zodat elk access point (bij meerdere toegangspunten) in huis dezelfde SSID (netwerknaam) heeft en er altijd alleen maar van het sterkste signaal gebruik word gemaakt.
Weten hoe? Neem contact met ons op via het formulier of bel: 0651 - 783357!